JUAL BELI CACING

HUKUM JUAL BELI CACING DAN LINTAH

Fatwa Negeri Pahang :

Keterangan/Hujah:

1. Lintah dan cacing sebenarnya merupakan haiwan yang memberi manfaat kepada manusia sama ada dari sudut perubatan, pertanian, kosmetik dan lain-lain. *Sehubungan itu, pendapat yang mengharuskan berjual beli dengan kedua-dua jenis haiwan ini lebih sesuai diamalkan kerana kegunaannya adalah pelbagai dan mendatangkan banyak manfaat kepada manusia.* Para fuqaha tidak mengharuskan berjual beli dengan barang yang tidak bermanfaat seperti semua jenis haiwan kecil ( حشرات ) , haiwan buas yang tidak sesuai untuk berburu dan seumpamanya.

2. Para fuqaha’ sepakat tentang kesucian haiwan air dan keharusan penggunaannya untuk tujuan perubatan dan kosmetik walaupun ia tidak boleh dimakan. Berasaskan konsep uruf yang disebut sebelum ini, bahawa lintah dan cacing merupakan haiwan khabis yang tidak boleh dimakan oleh orang Islam, para fuqaha’ sebenarnya telah mempunyai pandangan dalam hal ini iaitu kesemua Imam Mazhab bersepakat bahawa bangkai haiwan akuatik sama ada ikan atau lain-lain adalah suci.

Ini bersandarkan kepada sabda Rasulullah sollallahu 'alaihi wa sallam :

هو الطهور ماء الحل ميته

Maksudnya: “Ia bersih airnya dan halal bangkai-bangkai didalamnya”.

3. ‘Uruf masyarakat Islam menganggap lintah dan cacing sebagai benda kotor yang tidak boleh dimakan. Walaubagaimanapun, mengikut hukum asal dan pandangan ulama’, binatang air seperti lintah dan cacing tidak dikategorikan sebagai najis. Sekiranya dianggap sebagai najis, banyak persoalan berkaitan hukum yang perlu diselesaikan. Umpamanya seorang yang sedang bersolat di tanah lapang dan digigit lintah, adakah sembahyang tersebut batal atau tidak. Begitu juga ikan yang diberi makan cacing, adakah ikan tersebut boleh dimakan atau tidak. Selagimana tidak dikategorikan sebagai najis, manfaat daripada kedua-dua haiwan ini boleh diambil oleh masyarakat Islam.

Keputusan dari JAKIM:

1. "Harus hukumnya menternak cacing untuk dijadikan baja kompas, makanan haiwan, dan untuk dijualkan bagi maslahah umum." (No. Rujukan Soalan: 10619)

2. "Hukum menternak cacing untuk tujuan pertanian dan tahinya digunakan sebagai baja adalah harus." (No. Rujukan Soalan: 10091)

=========

SUMBER: mufti.pahang.gov.my & kemusykilan.islam.gov.my

Comments

Popular posts from this blog

HUKUM TIDAK BERTEGUR SAPA MELEBIHI 3 HARI

LUPA NIAT JAMAK

ZIKIR: ALLAHUMMA AJIRNI MANAN-NAAR