HADIS BAB SAHUR

Beberapa hadis tentang bersahur:

Hukum bersahur adalah sunat muakkad - sangat dituntut. Nabi sollallahu 'alaihi wa sallam sangat mengharapkan kita bersahur. Orang zaman dulu akan mewajibkan diri mereka untuk bangun sahur. Walaupun ia tidak wajib dari segi hukum, tetapi diwajibkan dari segi amaliahnya (amalan mereka sendiri). Hikmah bersahur bukan hanya mendapat pahala, tetapi keberkatan tersebut dari segi kemampuan untuk hadapi puasa dan rajin beribadah di siang hari.

Nabi sollallahu 'alaihi wa sallam bersabda: "Bersahurlah, sesungguhnya pada sahur itu terdapat keberkatan." (Riwayat al-Bukhori : 1923)

Nabi sollallahu 'alaihi wa sallam bersabda: "Makanan sahur ada keberkatannya, janganlah kamu meninggalkannya walaupun dengan seteguk air, kerana sesungguhnya Allah 'Azza wa Jalla dan para malaikat-Nya memberi selawat kepada orang yang bersahur." (Riwayat Imam Ahmad : 11003)

Nabi sollallahu 'alaihi wa sallam bersabda: "Manfaatkanlah makan sahur agar (boleh menghadapi) puasa di siang hari, dan ber-qailulah-lah (tidur sebentar sebelum zohor) agar boleh qiyamullail (bangun malam)." (Riwayat Ibn Majjah : 560)

Nabi sollallahu 'alaihi wa sallam bersabda: "Sebaik-baik sahur bagi mukmin adalah dengan tamar." (Riwayat Abu Dawud : 2345)

Nabi sollallahu 'alaihi wa sallam bersabda: "Umatku akan terus berada dalam kebaikan selagi mereka menyegerakan berbuka puasa dan melewatkan bersahur." (Riwayat Imam Ahmad : 5/147)

Wallahu a'lam

Comments

Popular posts from this blog

HUKUM TIDAK BERTEGUR SAPA MELEBIHI 3 HARI

LUPA NIAT JAMAK

ZIKIR: ALLAHUMMA AJIRNI MANAN-NAAR