Hakikat Ilmu Tasauf, Teori dan Intipati (siri 2)

Pesanan Ayahanda: Hakikat Ilmu Tasauf, Teori dan Intipati (siri 2)

Oleh: Ustaz Angah al-Manisiy

ADAB BUAH ILMU

Adab adalah buah ilmu, adab adalah hal yang lahir dari hati, jika dalam hatinya kebaikan, maka baiklah adabnya, jika hatinya penuh kejahatan, maka jahatlah adabnya. Justeru itu ukuran untuk melihat seseorang itu baik bukan pada ilmu atau amalnya, tetapi pada adabnya. Jika mereka ada ilmu dan amal yang banyak, tetapi tiada memilki adab yang baik, maka ianya menunjukkan ilmu dan amalnya tiada kesan bagi dirinya lantran adanya hijab dgn Allah.

KUNCI PEROLEHI ADAB

Keberkatan mendahului ilmu, tanpa keberkatan maka segala ilmu akan jadi sarang iblis yang membuahkan kesombongan dan keakuan diri(ananiyah). Tanpa keberkatan, tidak akan wujud kasih sayang, kebaikan jiwa dan adab. Bertali ilmu dengan guru yang memilki keberkatan adalah kunci kepada kebaikan seorang insan. Faktor keberkatan kini tiada dalam kamus pendidikan moden sehingga ia membawa kehancuran adab dan amal pada murid dan guru di nstitusi pengajian.

ZIKIR PEMBERSIH JIWA

Firman Allah Taala:

"Wahai orang-orang beriman, berzikirlah(dengan menyebut nama) Allahm zikir yang sebanyak-banyaknya dan bertasbihlah kepadaNya pagi dan petang." (AL Ahzab 41-42)

Bersihkan jiwa dengan zikir ismu dzat secara sirr tanpa putus pada qalbi, setiap detik jantung berdegup, maka disitulah ismu dzat Allah berbunyi. Ia adalah latihan yang pertama dalam menuju zikir ruh (hakikat) dan sirr (makrifat).

Dari Abu Hurairah RA, beliau berkata, bersabda Rasulullah sallalallu 'alaihi wasallam: Berfirman Allah Taala:

"Aku disisi sangkaan hambaKu, dan Aku bersamanya apabila dia mengingatiKu. maka jika dia mengingatiKu secara bersendirian, Aku mengingatinya secara bersendirian dan jika dia mengingatiKu di khayalak ramai, Aku mengingatinya di khayalak ramai yang lebih baik dari mereka." (HR Bukhari, Tirmidzi dan Ibn Majah)

ketahuilah, Selagi qalbi tiada mantap zikir, maka tiada berbau dia dengan maqam muraqabah dan musyahadah. Ianya akan lebih mantap apabila jiwa disirami dengan cinta kepada Baginda SAW yang membawa kecepatan dalam perjalanan cinta kepada Allah.

========

SUMBER: angah-almanisiy.blogspot.my

Comments

Popular posts from this blog

HUKUM TIDAK BERTEGUR SAPA MELEBIHI 3 HARI

LUPA NIAT JAMAK

ZIKIR: ALLAHUMMA AJIRNI MANAN-NAAR