KERJA BERAT @ RINGAN

Ramai orang mampu buat kerja berat, ramai orang mampu kerja naik atas bangunan, bermandi peluh, ramai orang mampu kerja hingga lewat malam, ramai orang mampu mengecat rumah satu hari, ramai orang mampu angkat guni 10kg, ramai orang sanggup berpenat lelah untuk dapatkan sesuap nasi, ramai orang mampu berjalan shopping 1 hari..

Tapi hanya segelintir yang mampu melangkahkan kaki untuk pergi ambil wudhuk, hanya segelintir yang mampu meletakkan dahinya di tempat sujud (dalam solat), hanya segelintir yang mampu solat fardhu di dalam waktunya. Jika dinilai, perbuatan ini adalah seringan-ringan amalan dibanding kerja di atas, namun ironisnya ia telah menjadi seberat-berat, sesusah-susah perkara untuk dilakukan, lebih berat dari mengusung guni 50kg. Ringan mata memandang, 'sangat berat' bahu yang memikulnya..

Jika seorang anak menolak permintaan ibunya untuk buang sampah tanpa uzur sudah jatuh berdosa, apatah lagi perintah Allah : Tuhan Sekalian Alam supaya bersujud padaNya. Syurga Allah itu pasti, azab Allah juga pasti. Allah subhanahu wa ta'ala tidak akan mungkiri janjiNya.

Sama-samalah beramal sebelum terlewat, ajal datang tidak mengenal usia, malaikat maut mencabut nyawa tanpa tercepat atau terlewat sedetik pun, bila-bila masa boleh berlaku.

Wallaahu a'lam

Comments

Popular posts from this blog

HUKUM TIDAK BERTEGUR SAPA MELEBIHI 3 HARI

LUPA NIAT JAMAK

ZIKIR: ALLAHUMMA AJIRNI MANAN-NAAR