Posts

PIJAK SEMUT KETIKA SOLAT

TERPIJAK SEMUT KETIKA SOLAT Jika tengah solat saya terpijak semut dan ia mati, sah tak solat? Adakah bangkai semut termasuk ketegori najis yang dimaafkan? Jawapan: Semua jenis bangkai tidak dimaafkan di dalam solat termasuklah bangkai binatang yang tidak mengalir darahnya seperti bangkai semut, cicak, cacing, lalat, lebah dan seumpamanya. Berbalik kepada soalan, jika seseorang menanggung mahupun berhubung (bersentuh) pada tubuhnya atau pakaiannya akan najis dari bangkai binatang, termasuklah binatang yang tidak mengalir darah seperti bangkai semut sekalipun, maka batallah solatnya kerana dikira menanggung najis. Tetapi jika dia segera mengalihkan najis itu serta-merta maka tidak batal. Umpamanya bangkai semut atau najis burung terjatuh pada kain selendang/rida' ketika solat, lalu dengan serta-merta dia buangkan atau jatuhkan kain itu dari tubuhnya, maka ketika itu solatnya sah. Namun jika lewat sekira-kira melepasi kadar thomakninah (dalam 2 - 3 saat) maka bata...

HUKUM PELIHARA BURUNG

HUKUM PELIHARA BURUNG Apakah hukum pelihara burung dalam sangkar? Jawapan: Harus hukumnya kerana ia sama seperti orang yang jaga binatang ternakan dengan mengikatnya, dengan syarat dicukupkan keperluannya seperti makan minum, dan tidak menzaliminya yakni tidak menyakitkannya. Rujukan: • Imam Ibnu Hajar al-Asqolani di dalam Fathul Bari berkata: ﺟﻮﺍﺯ ﺇﻣﺴﺎﻙ ﺍﻟﻄﻴﺮ ﻓﻲ ﺍﻟﻘﻔﺺ ﻭﻧﺤﻮﻩ "Diharuskan menahan (pelihara) burung dalam sangkar dan seumpamanya." [Fathul Bari] • Syeikh Abdul Hamid as-Syarwani di dalam Hasyiah Syarwani 'ala Tuhfatul Muhtaj berkata: ﻭﺳﺌﻞ ﺍﻟﻘﻔﺎﻝ ﻋﻦ ﺣﺒﺲ ﺍﻟﻄﻴﻮﺭ ﻓﻲ ﺃﻗﻔﺎﺹ ﻟﺴﻤﺎﻉ ﺃﺻﻮﺍﺗﻬﺎ ﻭﻏﻴﺮ ﺫﻟﻚ ﻓﺄﺟﺎﺏ ﺑﺎﻟﺠﻮﺍﺯ ﺇﺫﺍ ﺗﻌﻬﺪﻫﺎ ﻣﺎﻟﻜُﻬﺎ ﺑﻤﺎ ﺗﺤﺘﺎﺝ ﺇﻟﻴﻪ ﻷﻧﻬﺎ ﻛﺎﻟﺒﻬﻴﻤﺔ ﺗُﺮﺑﻂ "Dan al-Qaffal ditanya tentang hukum pelihara burung dalam sangkar untuk mendengar kicauannya dan selainnya. Maka dijawab bahawa ianya diharuskan apabila pemiliknya menjaga keperluan burung itu (seperti makan minum), ini kerana ianya sama sepertimana menjaga binatang ternakan yang di...

SENTUH KERING NAJIS MUGHOLLAZOH

SENTUH KERING NAJIS MUGHOLLAZOH Jika sentuh anjing atau babi dalam keadaan kering sama kering (kita kering, ia kering), adakah perlu sertu/samak? Jawapan: Jika sama kering, tidak perlu disertu/samak, kerana suatu yang kering itu tidak boleh berpindah najis melainkan basah salah satu pihak. Namun ini bukanlah bermakna boleh menyentuhnya dengan sengaja walaupun tidak perlu disertu. Jika salah satu pihak atau kedua-dua pihak basah, barulah berpindas najis dan wajib disertu/samak dengan 7x siraman air, dengan salah satunya daripada air campuran tanah. 1x air campuran tanah + 6x air mutlak = Maka sucilah ia dari najis mughollazoh (najis berat). Rujukan: • Nabi sollallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: ﻃَﻬُﻮﺭُ ﺇِﻧَﺎﺀِ ﺃَﺣَﺪِﻛُﻢْ ﺇِﺫَﺍ ﻭَﻟَﻎَ ﻓِﻴﻪِ ﺍﻟْﻜَﻠْﺐُ، ﺃَﻥْ ﻳَﻐْﺴِﻠَﻪُ ﺳَﺒْﻊَ ﻣَﺮَّﺍﺕٍ ﺃُﻭﻟَﺎﻫُﻦ ّﺑِﺎﻟﺘُّﺮَﺍﺏَ "Menjadi suci sebuah bekas (milik) salah seorang antara kamu apabila anjing menjilatnya, iaitu dengan membasuhnya tujuh kali, salah satunya dengan (campuran) t...

UCAPAN TAKZIAH OLEH 'ALLAMAH HABIB UMAR

UCAPAN TAKZIAH 'ALLAMAH HABIB UMAR TENTANG KEBAKARAN PELAJAR ITTIFAQIYAH Ini adalah ucapan takziah daripada Al-Allamah Al-Habib Umar bin Muhammad bin Hafiz, Pengasas Pusat Pengajian Darul Musthafa : "Segala pujian hanya bagi Allah, dan sesungguhnya kita datang dari Allah dan kita akan kembali kepadaNya. Firman Allah yang bermaksud : (Tidaklah seseorang itu meninggal dunia kecuali dengan izin Allah dan dalam ketentuan waktu yang ditetapkan) Bersabda Rasulullah Sallalahu Alaihi Wasallam : (Barangsiapa yang datang kematian ke atasnya sedangkan dia dalam menuntut ilmu untuk menghidupkan agama Islam, maka kedudukan antara dia dan para Nabi di dalam syurga hanyalah beza satu darjat) Dengan hati yang redha dengan ketentuan Allah yang Maha Tinggi dan Bijaksana kami mengucapkan takziah ke atas diri kami, juga ucapan takziah kepada saudara yang dikasihi di Malaysia khususnya ibu bapa penjaga kepada pelajar yang ditimpa musibah kebakaran, yang telah menemui Tuhan mereka, juga u...

BERBOHONG YANG DIBENARKAN

BERBOHONG YANG DIBENARKAN Bolehlah saya berbohong untuk kebaikan? Contohnya saya topupkan orang, tapi saya cakap "bukan saya yang topup". Jawapan: Hukum asal berbohong adalah haram, melainkan pada keadaan tertentu yang digariskan syarak. Ibnu Syihab berkata: ٍﻭَﻟَﻢْ ﺃَﺳْﻤَﻊْ ﻳُﺮَﺧَّﺺُ ﻓِﻲ ﺷَﻰْﺀٍ ﻣِﻤَّﺎ ﻳَﻘُﻮﻝُ ﺍﻟﻨَّﺎﺱُ ﻛَﺬِﺏٌ ﺇِﻻَّ ﻓِﻲ ﺛَﻼَﺙٍ ﺍﻟْﺤَﺮْﺏُ ﻭَﺍﻹِﺻْﻼَﺡُ ﺑَﻴْﻦَ ﺍﻟﻨَّﺎﺱِ ﻭَﺣَﺪِﻳﺚُ ﺍﻟﺮَّﺟُﻞِ ﺍﻣْﺮَﺃَﺗَﻪُ ﻭَﺣَﺪِﻳﺚُ ﺍﻟْﻤَﺮْﺃَﺓِ ﺯَﻭْﺟَﻬَﺎ . "Aku tidak pernah mendengar (dari Rasulullah) bahawa adanya keringanan untuk berbohong kecuali pada tiga perkara : (1) Peperangan, (2) Mendamaikan antara manusia, dan (3) Perkataan suami kepada isterinya dan isteri kepada suaminya." (Riwayat Muslim: 2605) Berdasarkan hadis ini, dibenarkan berbohong pada tiga keadaan: 1. Ketika peperangan, sama ada dengan perkataan pada musuh atau perbuatan (strategi peperangan). 2. Mendamaikan hubungan antara dua manusia. Contohnya mengatakan pada si A bahawa si B ingin berda...

AURAT MUSLIMAH DI HADAPAN KAFIRAH

IRSYAD AL-FATWA KE-141 : AURAT ANTARA MUSLIMAH DAN WANITA BUKAN MUSLIM Oleh: Mufti Wilayah, Dr. Zulkifli al-Bakri Pandangan Ulama: Ulama fiqh berbeza pandangan berkenaan aurat perempun muslimah pada pandangan perempuan kafirah, sehinggakan ulama didalam mazhab syafie sendiri juga mempunyai beberapa pandangan. 1. Pandangan Majoriti/Jumhur: • Menurut pandangan majoriti ulama fiqh bahawasanya aurat perempuan muslimah pada pandangan perempuan kafirah adalah seperti aurat perempuan pada pandangan lelaki ajnabi, iaitu seluruh tubuh kecuali muka dan dua tapak tangan. (Lihat Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah: 1/47) 2. Pandangan mazhab Syafi'e: Sebahagian ulama mazhab syafei berpandangan bahawasanya aurat muslimah pada pandangan perempuan kafirah adalah seluruh tubuh yang selain daripda kepala, tangan dan kaki: • Berkata Syeikh Ibnu Hajar Al-Haitami: Pandangan yang lebih sahih adalah haram perempuan kafir zimmi dan kesemua perempuan kafir walaupun kafir harbiy melihat kep...

BANYAKKAN BERPUASA PADA BULAN MUHARRAM

BANYAKKAN BERPUASA PADA BULAN MUHARRAM Allah SWT berfirman: "Sesungguhnya bilangan bulan pada sisi Allah adalah 12 bulan, dalam ketetapan Allah di waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan haram (Zulqa'idah, Zulhijjah, Muharrom dan Rajab). Itulah (ketetapan) agama yang lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu (dengan melakukan maksiat) dalam empat bulan itu." (At-Taubah : Ayat 36) Menurut Imam Ibnu Katsir di dalam Tafsir Ibnu Katsir, dosa yang dilakukan pada 4 bulan haram (Zulqa'idah, Zulhijjah, Muharrom dan Rajab) akan lebih berganda berbanding bulan lain, sama sepertimana berganda dosanya jika perbuatan maksiat itu dilakukan di tanah haram berbanding di tempat lain. Rasulullah sollallahu 'alaihi wa sallam bersabda: ﺃَﻓْﻀَﻞُ ﺍﻟﺼِّﻴَﺎﻡِ ﺑَﻌْﺪَ ﺷَﻬْﺮِ ﺭَﻣَﻀَﺎﻥَ ﺷَﻬْﺮُ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺍﻟْﻤُﺤَﺮَّﻡُ ﻭَﺃَﻓْﻀَﻞُ ﺍﻟﺼَّﻠَﺎﺓِ ﺑَﻌْﺪَ ﺍﻟْﻔَﺮِﻳﻀَﺔِ ﺻَﻠَﺎﺓُ ﺍﻟﻠَّﻴْﻞ "Puasa yang paling afdhal selepas bulan Ramadhan adalah (puasa) di bulan All...